Saturday, February 14, 2009

SOLAT ...

Kelebihan solat .

Dengan menunaikan solat, jiwa sanubari hati perasaan akan terasa tenang, hati terasa lapang. Hati terang, tenang serta jiwa yang lapang inilah yang menumbuhkan kekuatan jiwa dalam diri seseorang Islam itu untuk terus hidup dalam keimanan dan TaatSetia pada Allah swt. Sebaik-baiknya solat itu perlu segera ditunaikan pada awal waktu, pada ketika mendengar azan. Solat itu hendaklah diusahakan semampu yang terdaya. Ini membuktikan kesungguhan kita.


Azan .(Seruan Allah swt kepada kita )

Haya'ala Solat

Mari lah kita solat .

Haya'ala Falah .

mari lah kita menuju kejayaan( DiDunia ini dan DiDunia mati kita esok Hari).

Mengaitkan azan dengan solat . Di situ ada sumber kejayaan. Di situ ada sumber pertolongan. Di situlah akar taufik pertunjuk jalan yang lurus yang Allah redoi.Disitulah pembersihan hati jiwa sanubari . Perhatikan juga, banyak perintah dalam al-Quran dimulakan dengan menyebut solat di awalnya.

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar.. Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun* di akhirat. (*nota - 1 tahun diakhirat=1000 tahun didunia=60,000 tahun)
Dzuhur : Tidak diberikan berkat dalam rezekinya.. Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim.
Asar : Dijauhkan dari kesihatan / kekuatan.. Dosa sama seperti meruntuhkan Ka'abah
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.. Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri.
Isya' : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya.. Allah SWT berseru kepada mereka : "Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT."

No comments: